Okvara motorja avtomobila

Motor je najpomembnejši del vsakega vozila, zato je pozornost na njegovo delovanje bistvenega pomena za varnost in zanesljivost. Čeprav se večina voznikov zanaša na opozorilne lučke in redne servise, je smiselno, da poznamo znake, ki kažejo na nepravilnosti. Motor namreč redko odpove nenadoma, večinoma se težave začnejo kazati postopoma.

Skozi zvoke, obnašanje vozila in spremembe v zmogljivosti. Če znamo opaziti te znake pravočasno, zmanjšamo tveganje za drage popravke in neprijetne okvare na cesti. Redno spremljanje obnašanja motorja, porabe goriva, dima iz izpuha in vibracij omogoča, da napake odkrijemo že v zgodnji fazi.

Nenavadni zvoki med delovanjem

Zvoki so eden najjasnejših znakov, da z motorjem nekaj ni v redu. Če med delovanjem slišimo kovinsko ropotanje, piskanje, trkanje ali brnenje, je to pogosto povezano z obrabo notranjih delov, kot so ležaji, ventili ali batni mehanizem. Zvoki so pogosto močnejši pri pospeševanju ali vožnji v klanec, saj je takrat motor bolj obremenjen.

Pomembno je, da razločimo med običajnim delovanjem in zvoki, ki kažejo na težavo. Če takšne zvoke prezremo, se tveganje za resnejšo okvaro hitro poveča. Na primer, obrabljeni ležaji lahko povzročijo poškodbe gredi, kar vodi v zelo draga popravila.

Dim iz izpušne cevi

Izpušna cev je dober pokazatelj stanja motorja, saj dim razkriva, kako izgoreva gorivo. Moder dim pomeni, da motor kuri olje, kar nakazuje na obrabo batnih obročkov, poškodbe ventilov ali tesnil. Črn dim kaže na preveč goriva v zgorevalni mešanici, kar se pojavi ob napakah vbrizga ali zamašenem filtru zraka. Bel dim je pogosto znak prisotnosti vlage ali puščanja hladilne tekočine v valje, kar je resna težava.

Dim iz izpušne cevi avtomobila
Bel dim iz izpušne cevi avtomobila lahko kaže na resne težave.

Če se spremembe v izpuhu pojavijo le občasno, so lahko manj nevarne, a redno prisoten dim pomeni, da motor deluje nepravilno. Takšne spremembe vplivajo na zmogljivost, povečajo porabo in povečujejo onesnaževanje okolja. Ob pojavu močnega ali stalnega dima je priporočljivo čim prej opraviti pregled, saj lahko pravočasna diagnostika prepreči trajne poškodbe motorja.

Neenakomerno delovanje motorja

Motor, ki ne deluje enakomerno, pogosto trese, izgublja moč ali se celo zaustavi med vožnjo. Razlogi so različni, od okvarjenih vžigalnih svečk, nepravilnega delovanja injektorjev, do težav z elektronskim krmilnim sistemom. Vozilo v takšnem stanju postane nezanesljivo, saj lahko med prehitevanjem ali vključevanjem v promet nenadoma izgubi pospešek, kar povečuje nevarnost nesreč.

Takšno obnašanje nikoli ne mine samo od sebe, ampak se običajno stopnjuje. Če motor pogosto ugaša ali trza, je treba opraviti pregled pri strokovnjaku. Diagnostična naprava hitro razkrije vzrok, ki ga je nato smiselno odpraviti, preden poškoduje še druge dele.

Povečana poraba goriva in olja

Če opazimo, da vozilo porabi več goriva kot običajno, čeprav vozimo enako kot prej, je to znak nepravilnega delovanja motorja. Pogosto gre za napako v sistemu za vbrizg goriva, zamašen filter ali obrabljene senzorje, ki napačno usmerjajo delovanje. Povečana poraba goriva pomeni več stroškov in slabši izkoristek, kar vpliva tudi na okolje.

Povečana poraba goriva
Povečana poraba goriva lahko nakazuje na okvaro motorja avtomobila.

Tudi nenadna povečana poraba olja kaže na težavo. Če moramo olje dolivati pogosteje, to pomeni, da ga motor izgoreva ali da uhaja zaradi obrabe tesnil. V obeh primerih je potreben pregled, saj pomanjkanje olja povzroča hujše poškodbe notranjih delov.

Opozorilne lučke na armaturni plošči

Armaturna plošča je zasnovana tako, da voznika opozori na nepravilnosti v delovanju motorja. Najpogosteje se prižge oranžna lučka v obliki motorja, ki opozarja na različne težave, od manjših elektronskih napak do resnih okvar. Čeprav se zdi, da vozilo deluje normalno, je prižgana lučka vedno znak za zaznavo nepravilnosti.

Takšno opozorilo nikoli ne sme ostati prezrto. Včasih gre za preprosto napako, na primer napačno zaznavo senzorja, drugič pa za okvaro, ki zahteva takojšen obisk servisa. Mehanik s pomočjo računalniške diagnostike natančno odkrije vzrok in vozniku predstavi rešitev. Če pravočasno reagiramo, preprečimo hujše poškodbe, prihranimo pri stroških in ohranimo motor v dobrem stanju.